Motocyklowe filtry powietrza – zarówno te wyposażone we wkłady papierowe, jaki te z wkładami gąbkowymi odpowiadają za eliminację zanieczyszczeń, które mogą przedostawać się z zasysanym powietrzem do cylindrów silnika. Jednak oprócz tego priorytetowego zadania motocyklowe filtry powietrza wykorzystują także podciśnienie w układzie dolotowym, które powstaje na skutek oporów przepływu powietrza przez filtr. Podciśnienie sprzyja wysysaniu bogatej mieszanki paliwowo-powietrznej z rozpylacza i dysz gaźnika. W trakcie serwisowania motocykla nie należy zapominać o filtrze powietrza, gdyż zabrudzony zwiększa opory przepływu, a to z kolei spowoduje wzbogacenie mieszanki paliwowo-powietrznej trafiającej do cylindra. Brudny, zaniedbany lub zawilgocony filtr powietrza może doprowadzić do tak silnego wzbogacenia mieszanki paliwowo-powietrznej, że część paliwa zassana do cylindra będzie przedostawać się przez pierścienie i rozcieńczać olej smarujący silnik.
Motocyklowe filtry powietrza mają istotnie zadanie. Zatrzymują kurz, piasek, i wiele innych zanieczyszczeń, dzięki czemu nie przedostają się one do silnika. Jeśli przegapimy wymianę filtra powietrza, narazimy na zabrudzenie i szybsze zużycie wiele elementów ciernych silnika. Zanieczyszczony filtr powietrza to również spadek mocy motoru i większe zużycie paliwa.
Najlepiej trzymać się zaleceń producenta pojazdu. Przyjmuje się jednak, że filtr powietrza w motocyklach lub skuterach wymienia się co 10-15 tysięcy kilometrów. Jednak kontrolę czystości należy robić zdecydowanie częściej. Zwłaszcza w motocyklach, które użytkowane są w warunkach dużego kurzu i zapylenia.