Klocki hamulcowe to części niepozorne, ale niezwykle istotne dla bezpieczeństwa na drodze. Razem z tarczami hamulcowymi odpowiadają za siłę i jakość hamowania. Na trwałość klocków hamulcowych ma wpływ wiele czynników. Liczy się jakość klocków, sposób eksploatacji motoru. W dobrze zamontowanych i dobranych klockach powinno dochodzić jedynie do starcia warstwy ciernej. Do tego warstwa powinna ścierać się równomiernie w klockach na jednej osi.
W zużytych klockach hamulcowych piszczy warstwa, która ma za zadanie ostrzegać o zużyciu klocków. Niemniej irytujące i niepokojące dźwięki mogą też wydawać klocki niskiej jakości oraz bardzo przegrzane podczas hamowania. Nowe klocki hamulcowe mogą też piszczeć, jeśli zostały źle zamontowane. Zły montaż może też doprowadzić do pękania okładziny ciernej, a to ma niekorzystny wpływ na tarcze hamulcowe, więc hamowanie będzie mniej skuteczne.
Wybierając motocyklowe klocki hamulcowe, należy pamiętać, że w każdym typie pojazdu hamulce pracują inaczej. W offroadzie klocki będą musiały radzić sobie z trudnymi warunkami, błotem, wodą, kurzem. W motocyklach sportowych muszą wytrzymywać wysokie temperatury, a w maszynach turystycznych kluczowa będzie trwałość. Zdarza się, że producenci stosują te same zaciski hamulcowe w różnych rodzajach motocykli. Właśnie dlatego przy doborze motocyklowych klocków hamulcowych należy bezwzględnie przestrzegać zaleceń producenta oraz oznaczeń na samych klockach.