Jeżeli metaforycznie można powiedzieć, że silnik jest sercem motocyklu lub motoroweru, to akumulatory można by przyrównać do płuc. To one bowiem dają paliwo (tlen) pozostałym organom, a w przypadku jednośladów – za pomocą prądu zasilają i pobudzają do działania pozostałe części i ich funkcje.
Każdy motocykl i skuter wymaga specjalnie dostosowanego akumulatora, który zapewni mu niezbędną energię. Akumulatory do motocykli i motorowerów są tworzone specjalnie dla tego typu pojazdów. Warto pamiętać, aby odpowiednio dobrać sprzęt do modelu, w którym zostanie zamontowany. Akumulator musi mieć odpowiednie wymiary, aby móc dostosować go do miejsca, które producent jednośladu przeznaczył na ten typ wyposażenia. Akumulatory do motorowerów i motocykli mają określoną pojemność. W przypadku motocykli dopasowanie go jest niezwykle istotne, ponieważ zbyt duża wartość może skutkować szybszym zużyciem, a zbyt mała nie wystarczy, by skutecznie odpowiadać na zapotrzebowania danego jednośladu.
Akumulatory mają swoją pojemność i rozmiary, co przekłada się na ich moc. W przypadku skuterów stawia się na akumulatory do motorowerów, gdzie w większości są to akumulatory 12 V oraz 6 V. Te z kolei można stosować do wszelkiego rodzaju motorowerów, w tym wspomnianych skuterów, mini crossów czy małych motocykli. Elektryka do motorowerów nie jest skomplikowana. O wiele bardziej od akumulatorów liczy się żywotność silnika jednośladu. Jednakże w razie kłopotów dobrze jest poprosić o pomoc fachowca (np. konsultanta w sklepie).
Nie ma się co oszukiwać – żywotność akumulatorów do motocykli i motorowerów jest znacznie mniejsza niż żywotność pozostałych części w jednośladzie, jako że akumulator pracuje w trudnych warunkach i jest narażony na szybkie zużywanie się. W idealnych warunkach wytrzyma on co najmniej cztery lata. Czasami działa jednak dłużej lub krócej – wiele zależy od ładowania i tego, jak dbamy o elektrykę w motorowerze.