Stożkowe filtry powietrza, nazywane też cylindrycznymi, to rozwiązanie stosowane między innymi w motocyklach sportowych. Filtry tego typu dzięki większej przepustowości mogą zapewniać przyrost mocy silnika.
Jednym ze sposobów na zwiększenie przepustowości filtra powietrza, a co za tym idzie, na dodanie pojazdowi żwawości, jest zastosowanie stożkowego filtra powietrza. Czym różni się on od standardowego rozwiązania? Filtry powietrza stożkowe mają większą powierzchnię materiału filtrującego, a ze względu na cylindryczną budowę „oddychają” nie tylko zewnętrzną, ale i wewnętrzną częścią stożka. Do tego stożkowy filtr zasysa powietrze krążące wokół niego i w nim samym, a nie jak wkładka tylko powietrze z obudowy filtra. Jest też wykonany z materiału o większej przepustowości, zwykle to wkład gąbczasty o dużej trwałości nasączony olejem. Montaż stożkowego filtra powietrza zwykle wiąże się z potrzebą dostrojenia układu zasilania.
Filtry powietrza stożkowe dają efekt w postaci przyrostu mocy nawet o 5 i więcej koni mechanicznych. Są stosowane dla zwiększenia mocy pojazdu, polepszenia jakości mieszanki powietrznej trafiającej do silnika i dla zwiększenia trwałości eksploatacji układu powietrznego. Jednak żeby uzyskać zamierzony efekt, montaż stożkowego filtra powietrza trzeba raczej powierzyć profesjonalistom, którzy dobiorą jego odpowiednią wielkość i zestroją go z układem zasilania.