Kontrola naciągu łańcucha napędowego oraz oczywiście jego czyszczenie i smarowanie to czynności, których nie powinieneś zaniedbywać. Łańcuch napędowy odpowiada za przeniesienie mocy silnika motocyklowego na tylne koło. Warto przy tym zaznaczyć, że choć motocyklowy łańcuch ma konkurentów w postaci pasa lub wału, raczej pozostanie najpopularniejszym patentem na przenoszenia momentu obrotowego z silnika na koło napędowe motocykla. Motocyklowe łańcuchy przenoszą napęd nie tylko niezawodnie, ale także pozwalają na łatwą zmianę przełożeń, są proste w użytkowaniu i wymianie oraz niedrogie w produkcji.
Łańcuch napędowy sprawdza się zwłaszcza w szosowych i terenowych motocyklach sportowych, czyli tzw. ścigaczach oraz crossach. Oprócz tego łańcuchy napędowe, jako stosunkowo tanie rozwiązania, używane są w sportowo-turystycznych maszynach, a nawet lekkich quadach. Potężniejsze motocykle napędzane są zwykle wałem napędowym. Pas napędowy można spotkać w skuterach.
Łańcuch napędowy to część trwała i niezawodna. Ale nie oznacza to, że całkowicie bezobsługowa. Jego niewłaściwe używanie i konserwowanie może drastycznie skrócić żywotność zestawu napędowego oraz ograniczyć przyjemność z jazdy motocyklem. Należy go czyścić, myć – przyda się do tego myjka ciśnieniowa i smarować, najlepiej co 500 km i po każdej jeździe w deszczu. Pamiętaj też o tym, by smarować motocyklowe łańcuchy u dołu oraz od wewnętrznej strony. Ciepły łańcuch lepiej przyjmuje smar, a poza tym potrzeba trochę czasu na związanie się obu elementów. Ważną częścią serwisowania motocyklowych łańcuchów jest też ich naciąganie.