Części do napędu do motocykli, a w zasadzie przeniesienia napędu to nic innego jak chociażby łańcuch i napędzające go zębatki. Czy te części w ogóle się wymienia, a jeśli tak, to kiedy?
Ogromne naprężenia działające na łańcuch sprawiają, że z czasem traci on swoje właściwości. Często mówimy wtedy, że łańcuch się „wyciągnął”.
O ile łańcuch wraz z zębatkami będzie odpowiednio serwisowany, a więc czyszczony z piachu i smarowany, o tyle jest szansa, że napęd wymienimy dopiero po 30 tys. kilometrów.
Decydując się na wymianę napędu, zawsze wymieniamy cały zestaw. Nie praktykuje się wymiany samego łańcucha bez wymiany przedniej i tylnej zębatki. Dlaczego? Ponieważ zużyte zębatki bardzo szybko zniszczą nowy łańcuch. Taka wymiana jest więc pozbawiona uzasadnienia ekonomicznego.
Podobna zasada dotyczy również części napędu w skuterach. I tutaj wymienić należy cały komplet, ale w przypadku skutera nie mówimy na ogół o łańcuchu, lecz o wymianie paska. Tak, znakomita większość skuterów napędzana jest paskiem. W tym przypadku razem z nim wymieniane są rolki wariatora. Wyczyszczona powinna zostać też przekładnia CVT. Jak długo wytrzymują paski w skuterach? Są nieco mniej trwałe od motocyklowych łańcuchów, ale też nie wymagają serwisowania. Pasek w skuterze należy wymienić po przejechaniu 15 tys., maksymalnie 20 tys. kilometrów.
Wszystkie części do napędu można znaleźć w internetowym sklepie. Są tu również umieszczone dokładne opisy, by nie popełnić błędu przy zakupie łańcucha z zębatkami czy paska wraz z wariatorami. W razie wątpliwości można też poprosić konsultanta sklepu o radę. Jeśli mimo to zdarzyłoby ci się kupić niewłaściwy pasek lub łańcuch, zawsze można go wymienić lub zwrócić. Kliencisklepu mają na to aż czternaście dni od daty odbioru przesyłki, nie ma więc ryzyka pozostania z nietrafionym zakupem. Warto pamiętać, że wymiana łańcucha lub paska to zadanie raczej dla wykwalifikowanych motocyklistów-majsterkowiczów. Wymianę napędu w innych przypadkach lepiej zlecić w serwisie.