Jednym z najważniejszych aspektów utrzymania pojazdu w dobrym stanie technicznym jest regularna kontrola poziomu płynów eksploatacyjnych, w tym olejów przekładniowych i silnikowych. Niewystarczający poziom któregoś z nich może prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika i skrzyni biegów. Jeśli chodzi o oleje do silników, to na rynku mamy do wyboru trzy rodzaje olejów – syntetyczne, półsyntetyczne i mineralne – a każdy z nich ma swoje specyficzne właściwości, które warto dopasować do typu pojazdu i stylu jazdy.
Olej syntetyczny wyróżnia się wyjątkową odpornością na niskie temperatury, co sprawia, że zachowuje swoje właściwości nawet w trudnych warunkach pogodowych. Dzięki temu, że nie gęstnieje, znacznie ułatwia uruchamianie silnika w chłodniejszych miesiącach. Jego niska lepkość pozwala na szybkie i równomierne rozprowadzenie po wszystkich częściach silnika. Oleje syntetyczne są uznawane za produkty najwyższej jakości i często rekomendowane do nowych motocykli.
Starszą i tańszą alternatywą jest olej mineralny z wyższą lepkością. Olej do motocykla mającego już swoje lata powinien być właśnie mineralny i to z prostej przyczyny – kiedy motocykl (dla przykładu Simson lub WSK) był produkowany, oleje syntetyczne nie były jeszcze dostępne. Gęstość oleju mineralnego zmniejsza wycieki i spowalnia zużycie silnika, jednak może stwarzać problemy w zimie, kiedy to rozruch staje się trudniejszy.
Olej do motoru nazywany półsyntetycznym to alternatywa i zarazem kompromis dla pozostałych środków smarnych. Produkt z tej kategorii łączy zalety olejów mineralnych i syntetycznych. Nie obciąża nadmiernie silnika i jednocześnie wyróżnia się niskim zużyciem podczas użytkowania jednośladu. Świetnie sprawdza się jako olej do motocykli kilkuletnich o średnim przebiegu. Jeśli chodzi o oznaczenia, powinniśmy celować w oleje 10W40, 20W50, 15W50 i 10W30.
Zasada jest podobna, co w przypadku motocykli: do starszych skuterów powinno się dolewać oleju mineralnego, do nieco młodszych półsyntetycznego, a do nowych syntetycznego. W tej kwestii warto stosować się do zaleceń producenta. Oleje do skuterów 2T to osobna kategoria produktów, które są przeznaczone do silników dwusuwowych. Do silników czterosuwowych (4T) zaleca się stosowanie olejów o parametrach takich jak 10W40, 15W50 czy 15W60. Natomiast olej o specyfikacji 20W50 będzie odpowiedni do większych skuterów.
Na rynku znajdziemy syntetyczne, półsyntetyczne i mineralne oleje do ATV, które należy stosować zgodnie z wiekiem pojazdu lub ścisłymi zaleceniami producenta. Podobnie jak w przypadku skuterów, segment produktów do silników 2T ma swoje oznaczenia. W przypadku quadów z silnikiem czterosuwowym zaleca się stosowanie oleju oznaczonego jako 5W40, 10W40 lub 10W50.
Na Rooader.pl znajdziesz wszystkie z opisanych olejów. U nas bez problemu zamówisz produkt przeznaczony do Twojego motocykla lub ATV. W ofercie mamy zarówno mieszaniny syntetyczne, półsyntetyczne, jak i mineralne, a ponadto stosujemy wyraźne rozgraniczenie na silniki 2T i 4T. Oferujemy też wysokiej jakości oleje przekładniowe. Postaw na Rooader i ciesz się sprawnie działającym silnikiem w Twoim motocyklu!