Niezależnie od tego, jakim skuterem jeździsz, z pewnością słyszałeś lub wiesz, że ważnym elementem napędu jest pasek napędowy. Jest on częścią przekładni bezstopniowej CVT (ang. Continously Variable Transmission). Zapewnia ona przeniesienie napędu z wału korbowego silnika na tylne koło skutera. Zasada działania przekładni bezstopniowej powoduje, że pasek napędowy do skuterów narażony jest na silne obciążenia i tarcie. Z tego powodu musi być wykonany solidnie i z odpowiednio wytrzymałych materiałów. Jeśli w trakcie jazdy pęknie pasek napędowy skutera, nie będziesz mieć możliwości samodzielnej naprawy. Dlatego warto regularnie kontrolować stan paska do skutera i w przypadku jakichkolwiek nieprawidłowości zdecydować się na jego wymianę.
Paski napędowe do skuterów nie posiadają określonej granicy eksploatacji. Dużo zależy od tego, w jakich warunkach są one użytkowane. Producenci pojazdów podają co prawda przebiegi przy których należy wymienić pasek napędowy, ale często można przejechać na nim znacznie więcej niż jest to określone. Niemniej jednak jeśli już przekroczymy ten zalecany okres użytkowania trzeba być dość czujnym, gdyż pęknięcie paska napędowego może unieruchomić Twój skuter, a w skrajnych przypadkach uszkodzić inne elementy skutera. Niepokojącymi sygnałami będą przede wszystkim pęknięcia, rozciągnięcia lub zmniejszenie grubości paska napędowego. W codziennej eksploatacji staraj się wsłuchiwać w pracę silnika i jeśli usłyszysz, że brzmi ona inaczej niż zwykle, należy sprawdzić przyczynę. Ponadto do myślenia daje również sytuacja, gdy silnik rusza inaczej niż normalnie np. przy wyższych obrotach. Kiedy pojawiają się takie objawy, zgłoś się do warsztatu lub jeżeli potrafisz sam sprawdź pasek napędowy i stan przekładni CVT. Powinieneś to zrobić zwłaszcza gdy planujesz dalszą trasę.
Sama czynność nie jest tak bardzo skomplikowana. Niemniej jednak aby wymienić pasek napędowy do skutera, trzeba dysponować specjalistycznymi narzędziami. Zazwyczaj jest to specjalna blokada do wału korbowego, czasem klucz pneumatyczny lub specjalny klucz nasadowy. Próby wykonania wymiany pasków napędowych metodami chałupniczymi bez użycia odpowiednich narzędzi często kończą się uszkodzeniem elementów napędu lub samego paska. W naszym sklepie znajdziesz narzędzia do zablokowania wału do wielu skuterów. Oferujemy paski napędowe do skuterów 4T i 2T o pojemności 50 cm3. Posiadamy również w stałej ofercie wysokiej jakości paski napędowe do skuterów o dużych pojemnościach silnika.
Dobór odpowiedniego paska do skutera jest niezwykle istotny, ponieważ umożliwia sprawną pracę silnika oraz przekładni i wpływa pozytywnie na osiągi jednośladu. Większość producentów pasków napędowych udostępnia listę modeli skuterów, do których dana część pasuje, jednak dla pewności warto potwierdzić wymiary paska napędowego, na przykład w instrukcji naszego pojazdu. Decydując się na wybór paska napędowego, należy wziąć pod uwagę przede wszystkim jego długość i szerokość. Parametry te są najczęściej określone przez producentów i podawane w milimetrach. Drugą istotną cechą jest rodzaj paska napędowego. Mamy tutaj do wyboru dwa główne rodzaje: pasek klinowy oraz pasek zębaty. W przypadku pasków zębatych istotna jest również ilość zębów. To, jaki pasek powinniśmy wybrać, zależy w głównej mierze od specyfikacji przekładni, którą zastosował producent skutera. Trzecią istotną cechą jest materiał, z którego wykonano pasek. Do najczęściej stosowanych zaliczamy kauczuk, kevlar, nylon oraz poliuretan. Materiały te różnią się między sobą pod względem wytrzymałości i elastyczności i powinny być stosowane w zależności od przeznaczenia jednośladu, a tym samym charakteru jego eksploatacji.
Sklep Rooader oferuje paski napędowe do skuterów różnych marek, m.in.: Peugeot, Honda, Piaggio, Kymco, Zipp oraz inne. Proponowane produkty charakteryzują się dużą wytrzymałością i jakością wykonania, dzięki czemu są odporne na wysokie obciążenia powstające podczas jazdy z dużymi prędkościami obrotowymi silnika. Oferta sklepu zawiera prawie 150 różnych pasków do skutera, które pochodzą wyłącznie od wiarygodnych i sprawdzonych producentów. Dokonując wyboru paska napędowego do skutera 4T lub 2T warto skorzystać z porad i sugestii naszych specjalistów, którzy dysponują szeroką wiedzą z zakresu części zamiennych do jednośladów i pomogą w wyborze najlepszego paska napędowego do Twojego skutera.
Jeżeli chcesz uniknąć niespodziewanej awarii podczas podróży kontroluj systematycznie stan przekładni bezstopniowej i w przypadku wątpliwości wymień pasek napędowy na nowy.