Różnica między silnikiem do motorowerów 2T a 4T polega na liczbie suwów, czyli pełnych ruchów tłoków. W dwusuwowym silniku motorowerowym tłok wykonuje tylko dwa ruchy: posuw i zwrot. Ten rodzaj silnika jest prostszy w konstrukcji, ponieważ nie ma oddzielnego układu olejowego ani zaworów. Smarowanie układu następuje dzięki mieszance paliwa z olejem. W czasie posuwu tłok pompuje mieszankę do komory spalania, a po zapłonie cofa się, otwierając kanał dolotowy, by cykl mógł się powtórzyć.
Silniki czterosuwowe, czyli 4T są bardziej skomplikowane. Przede wszystkim są wyposażone w dwa zawory – ssący i wydechowy, które łączą się z komorą spalania. Do tego dochodzi także osobny układ olejowy. W silniku 4T tłok wykonuje cztery ruchy. Pierwszy suw to otwarcie zaworu ssącego. Wtedy mieszanka paliwa i powietrza wpada do komory spalania. Drugi ruch tłoka spręża tę mieszankę, a potem tłok wraca do martwego punktu. Czwarty ruch tłoka wypycha spaliny przez zawór.
Silniki do motorowerów 2T pracują wydajniej i szybciej, dając nam większą moc, ale emitują więcej spalin. Szybciej też dochodzi do ich eksploatacji. Z tego powodu często stosuje się je w motorowerach lub pojazdach do sportów motorowych.
Na rynku są dostępne specjalne oleje do silników 2T, które pomagają konserwować sprzęt. Niektóre motorowery mają dozowniki, w które wlewamy olej. Stamtąd olej zamieniony w mgłę trafia do gaźnika lub spada na wał korbowy i łożyska, smarując je. Warto to robić, bo brak smarowania może powodować niepożądane uszkodzenia silnika. Co jakiś czas powinniśmy też samemu sprawdzać, czy jest on dobrze smarowany. Przy stosowaniu olejów do silników do motorowerów 2T należy trzymać się zaleceń producenta.
Prawidłowo działający silnik 2T w motorowerze zwykle nie gaśnie. Jeżeli jednak się tak dzieje, zwłaszcza na niskich obrotach, to znak, że coś jest nie tak. Warto wtedy sprawdzić poziom oleju na poszczególnych elementach układu – nie może go być ani za dużo, ani za mało. Jeżeli to nie jest przyczyna, trzeba sprawdzić, czy układ wydechowy nie jest zapchany lub wyregulować obroty pojazdu.