Tłoki motocyklowe, przenoszą siłę wybuchu mieszanki paliwa i powietrza na korbowody i wał korbowy. Przez te warunki pracy narażone są na działanie dużych sił i wysokiej temperatury. Tłoki do motocykli czy tłoki do skuterów wymagają solidnych materiałów oraz trwałych elementów uszczelniających. Uszkodzony lub zużyty tłok zaburza pracę silnika, który traci swoją moc i może mieć problemy z uruchamieniem.
Na żywotność tłoków motocyklowych wpływa wiele czynników. Liczy się dokładne pasowanie tłoka do cylindra i prawidłowe smarowanie według zaleceń producenta. Wspomniana zasada dotyczy również terminów wymiany oleju. Niebagatelne znaczenie ma czystość zasysanego wraz z benzyną powietrza. Wpływ na trwałość tłoków motocyklowych ma też temperatura pracy, dlatego warto systematycznie sprawdzać poziomu płynu chłodzącego. Uszkodzenia tłoków motocyklowych szybko przenoszą się na inne elementy silnika. Dlatego uszkodzony tłok motocyklowy lub jego elementy warto niezwłocznie wymienić. Zważając na to, by nowe podzespoły były wykonane z materiałów dobrej jakości.
Zanim kupisz nowy tłok do skutera lub motocykla, trzeba precyzyjnie zmierzyć cylinder i to w kilku miejscach. Tłoki motocyklowe należy zdejmować i montować przy użyciu tzw. ściągacza sworzni tłokowych. Każde stuknięcie młotkiem, nawet delikatne, w sworzeń niesie ryzyko skrzywienia korbowodu. Warto rozważyć, czy nie lepiej zdecydować się na kompletne tłoki. To zestawy wszystkich elementów potrzebnych do poprawnej pracy obecnego w komplecie tłoka. Dzięki odpowiedniemu ich doborowi, tłok praktycznie od początku będzie mógł pracować w odpowiednim dla niego warunkach. Kompletne tłoki zawierają oprócz samego tłoka dodatkowo zestaw pierścieni, sworzeń oraz zabezpieczenia sworznia.