Układ hamulcowy do motocykla bez wątpienia jest grupą podzespołów w największym stopniu odpowiedzialną za bezpieczeństwo jazdy. Układ hamulcowy do motocykla czy skutera wymaga uważnego serwisowania i utrzymywania w należytym stanie.
W nowoczesnych motocyklach układy hamulcowe to zaawansowane systemy hydrauliczne. Kiedy kierowca naciska dźwignię hamulca, w układzie rośnie ciśnienie cieczy, która w ten sposób zaczyna oddziaływać na tłoczki. Dzięki temu zaciski wraz z klockami hamulcowymi zaczynają zacieśniać się na tarczach hamulcowych. Dzieje się tak, jeśli wszystko jest sprawne. O ile systemy hydrauliczne hamulców nie uchodzą za szczególnie awaryjne, o tyle wymagają one ciągłego serwisowania. Należy regularnie wymieniać klocki hamulcowe i nieco rzadziej same tarcze hamulcowe. Te często padają ofiarami zużytych klocków hamulcowych, których nie wymieniono w porę.
Układy hamulcowe skuterów to na ogół nieco prostsze konstrukcje. Zwłaszcza w tych nieco starszych możemy mieć do czynienia nie z hamulcami tarczowymi, lecz z bębnowymi. Choć wypierane są one przez tarczowe konstrukcje, to wciąż uznaje się je za wyjątkowo wydajne.
Kierowcy skuterów oraz motocykli często zastanawiają się, co jeszcze, poza wymianą klocków i tarcz na nowe, mogą zrobić, by hamulce w ich jednośladach stały się bardziej wydajne.Zdaniem mechaników większą skuteczność hamulców uda się osiągnąć wymieniając dodatkowo opony. Te, nawet jeśli nie są zużyte, po wielu latach mogą nie mieć już takiej elastyczności, jak opony nowe. Guma twardnieje, a jej przyczepność maleje. Warto też zwrócić uwagę na zawieszenie. Gdy jest ono sprawne, to zapewnia dobry kontakt koła z nawierzchnią, a to kluczowa rzecz podczas hamowania. Warto też pamiętać o wymianie płynu hamulcowego, który z czasem również traci swe właściwości. W kilkuletnim motocyklu warto wymienić też przewody hamulcowe – najlepiej zastąpić je takimi w stalowym oplocie.